SUCRA検索
  
     詳細検索
インデックスツリー

詳細



閲覧数:90
ID KY-AA12318206-6601-02
アイテムタイプ Article
このアイテムを表示する
本文 KY-AA12318206-6601-02.pdf
Type : application/pdf Download
Size : 1.7 MB
Last updated : Mar 27, 2017
Downloads : 70

Total downloads since Mar 27, 2017 : 70
タイトル メタ認知的活動を促すことが科学概念形成に及ぼす効果 : 中学校第1学年「物質の状態変化」の学習を事例にして<教育科学>
別タイトル
Effects of Facilitating Metacognitive Activities on Forming Scientific Concepts : A Case Study on Learning “State Changes of Matter” in First Grade of Lower Secondary School
著者
小川, 恵里佳 (OGAWA, Erika)
伊奈町立伊奈中学校 (Ina Lower Secondary School)
高垣, マユミ (TAKAGAKI, Mayumi)
津田塾大学学芸学部 (Faculty of Liberal Arts, Tsuda College)
清水, 誠 (SHIMIZU, Makoto)
埼玉大学名誉教授 (Saitama University, Emeritus Professor)
[出版社版]
出版者 埼玉大学教育学部
日付
出版年: 2017 - 2017
作成日: 2017-03-27
更新日
上位タイトル
埼玉大学紀要. 教育学部 (Journal of Saitama University. Faculty of Education). Vol.66, No.1  (2017. ) ,p.13- 26
識別番号
ISSN
18815146
抄録 Effects of utilizing a work sheet to facilitate metacognitive activities on the formation of scientific concepts related to state changes were investigated. The worksheet was designed to make students repeatedly describe metacognitive monitoring and metacognitive control when developing hypotheses and in discussions. The experimental group of participants used the work sheet and the control group did not. The results of investigating concepts indicated that a larger number of students in the experimental group acquired the concept of state changes compared to the control group. Their descriptions confirmed that metacognitive activities increased in the experimental group after using the work sheet, compared to before using it. Furthermore, descriptions in a stimulated-recall questionnaire suggested that students showing significant changes in concepts had often conducted metacognitive activities. Based on the above results, it is suggested that the utilization of the work sheet for facilitating metacognitive activities is effective for forming scientific concepts related to state changes by increasing the metacognitive activities of students.
キーワード
科学概念形成
メタ認知的活動
物質の状態変化
ワークシート
中学校理科
metacognitive activities
scientific concepts
state changes of matter
work sheet
science lesson
言語
jpn
資源タイプ text
ジャンル Departmental Bulletin Paper
著者版フラグ publisher
Index
/ Public / 埼玉大学 / 教育学部
/ Public / 埼玉大学 / その他
/ Public / 主題別 / 総合領域 / 科学教育・教育工学
/ Public / 主題別 / 社会科学 / 教育学 / 教科教育学
/ Public / ジャンル別 / 研究紀要 / 埼玉大学 / 教育学部紀要
関連アイテム


メインメニュー
SUCRAについて
リンク
SUCRAログイン
ユーザ名

パスワード