SUCRA検索
  
     詳細検索
インデックスツリー

詳細



閲覧数:342
ID KY-AA12318206-6501-07
アイテムタイプ Article
このアイテムを表示する
本文 KY-AA12318206-6501-07.pdf
Type : application/pdf Download
Size : 1.1 MB
Last updated : May 9, 2016
Downloads : 622

Total downloads since May 9, 2016 : 622
タイトル 小学校教育における栽培植物の取扱いに関する教科書分析<教育科学>
別タイトル
Analysis of textbooks about the description of cultivated plants in elementary school
著者
成田, 優也 (NARITA, Yuya)
志木市立第二小学校 (Siki Daini Elementary School)
荒木, 祐二 (ARAKI, Yuji)
埼玉大学教育学部生活創造講座ものづくりと情報・技術分野 (Faculty of Education, Saitama University)
[出版社版]
出版者 埼玉大学教育学部
日付
出版年: 2016 - 2016
作成日: 2016-04-27
更新日
上位タイトル
埼玉大学紀要. 教育学部 (Journal of Saitama University. Faculty of Education). Vol.65, No.1  (2016. ) ,p.85- 98
識別番号
ISSN
18815146
抄録 Although experience activities of cultivation learning have been carried out in elementary schools, the technology and home economics curricula in junior high schools have not organized the learning contents with the aim of “nurturing living things.” This study attempted to create student readiness for cultivation learning in elementary school by analyzing 54 elementary school textbooks for nine subjects from an elementary school in Saitama city. The results showed that the subjects of life environment studies and science contain the largest description of cultivated plants from the viewpoint of knowledge and skill, while home economics and social studies described their production and distribution with high frequency. Moreover, to improve the students’ learning motivation and interests, cultivating plants should be taught across the subjects.
キーワード
栽培学習
教科書分析
生徒理解
レディネス形成
記載形態
cultivation learning
textbook analysis
student understanding
creating of readiness
description of plants
言語
jpn
資源タイプ text
ジャンル Departmental Bulletin Paper
著者版フラグ publisher
Index
/ Public / 埼玉大学 / 教育学部
/ Public / 埼玉大学 / その他
/ Public / 主題別 / 社会科学 / 教育学 / 教育学
/ Public / 主題別 / 社会科学 / 教育学 / 教科教育学
/ Public / ジャンル別 / 研究紀要 / 埼玉大学 / 教育学部紀要
関連アイテム


メインメニュー
SUCRAについて
リンク
SUCRAログイン
ユーザ名

パスワード